Kierowanie reklam wideo na YouTube.com

  • 10 Lip, 2017
  • Edyta Wsół
  • Komentarze: 5
  • Google AdWords, reklamy wideo, YouTube

Przeglądając materiały filmowe w YouTube.com często stajemy się odbiorcami reklam wideo w tym serwisie. Pojawiają się one w różnych momentach filmików, przypominając swoją formą spoty reklamowe. Wybierając odpowiedni typ kierowania możemy dotrzeć do swojej grupy docelowej, wybranej precyzyjnie spośród ponad 90% internautów, do których dociera sieć reklamowa, której częścią jest YouTube.com. Jakie są możliwości?

Remarketing

Pierwszą z nich jest remarketing, który pozwoli dotrzeć do tych użytkowników, którzy już odwiedzili naszą stronę internetową lub jakąkolwiek wybraną zakładkę na niej. Ponadto, istnieje możliwość tworzenia list remarketingowych w oparciu o działania użytkownika związane z aktywnością na YouTube.com. Po uprzednim połączeniu konta na YouTube.com z kontem AdWords, można stworzyć listę użytkowników, którzy obejrzeli konkretny film, weszli na stronę jednego kanałów, polubili materiał, skomentowali go, udostępnili itd. Jeszcze większe pole do działania daje tworzenie list remarketingowych z poziomu Google Analytics, gdzie istnieje możliwość segmentowania użytkowników pod względem ich zachowania (działania związane z konwersjami, czasem spędzonym na stronie, wiekiem, płcią itp.).

Tematy

System AdWords daje też możliwość wyświetlania reklam w połączeniu z innymi materiałami, które są podobne tematycznie do naszych. Przykładowo, jeśli sprzedajemy meble, nie będziemy chcieli, by nasze reklamy wyświetlały się przy wideo dotyczącym sportu lub literatury, a skierujemy je do tych użytkowników, których interesuje aranżacja wnętrz i którzy mogą przeglądać kanały o takiej treści. Jest to możliwe dzięki wybraniu tematów jako kierowania. Do dyspozycji mamy kilkaset opcji o różnym stopniu zawężenia – ogólna kategoria „Dom i ogród” posiada podkategorię „Sypialnia i łazienka”, ta z kolei dzieli się na tematy związane tylko z sypialnią lub tylko z łazienką. W tej dotyczącej sypialni znajduje się jeszcze bardziej szczegółowy podział na materace oraz łóżka i płyty zagłówne. Tym sposobem możemy wybrać bardzo specyficzną lub niszową grupę docelową, do której skierujemy swoje reklamy.

Zainteresowania

Równie szerokie pole manewru daje zastosowanie w ramach kierowania zainteresowań – mogą to być odbiorcy na rynku, odbiorcy o podobnych zainteresowaniach lub niestandardowi odbiorcy o podobnych zainteresowaniach. Pierwsza grupa to użytkownicy, którzy są zdecydowani dokonać zakupu i zbliżają się do jego finalizacji, druga to internauci interesujący się daną tematyką, a trzecia pozwala tworzyć bardziej szczegółowe listy odbiorców, by zawęzić kierowanie – odbiorców definiuje się według dowolnych zainteresowań wpisywanych jako słowa kluczowe i/lub adresów URL, które są używane jako proxy dla grup zainteresowań. Co to oznacza? Jeśli nasza witryna to przykładowo www.zdrowa-zywnosc.pl, możemy określić, że jest powiązana ze zdrowym trybem życia, produktami eco, dietą redukcyjną, planem treningowym. Wówczas dotrzemy do osób, które wyszukują wskazane tematy, jednak nie muszą one koniecznie odwiedzić naszej witryny.

Słowa kluczowe

Niektóre formaty reklam mogą się wyświetlać po wpisaniu w wyszukiwarkę YouTube.com określonych słów kluczowych, podobnie jak przy standardowej kampanii kierowanej na sieć wyszukiwania Google. Słowa kluczowe mogą być związane z filmem lub kanałem w serwisie albo stroną internetową, która może interesować Twoich odbiorców. Dzięki temu nasza reklama trafi do użytkowników zainteresowanych wskazaną przez nas frazą i możemy im wyświetlić reklamę związaną z naszą ofertą, która powinna zainteresować osoby dokonujące wyszukiwania.

Miejsca docelowe

W ramach YouTube.com reklamy mogą być także kierowane na miejsca docelowe w postaci kanałów oraz filmów, dzięki czemu jesteśmy w stanie dotrzeć ze swoim przekazem do osób oglądających kanały dotyczące porad kulinarnych, motoryzacyjnych, programów informacyjnych itp. Możliwości są niemal nieograniczone.

Grupy demograficzne

Następnym typem kierowania są grupy demograficzne, umożliwiające ograniczenie odbiorców ze względu na wiek, płeć, status rodzicielski lub dochód gospodarstwa domowego.

Wydarzenia i zachowania konsumenckie – NOWOŚĆ

Nowością w kierowaniu na YouTube.com mają być wydarzenia w życiu i wzory zachowań konsumenckich, o czym Google poinformował podczas konferencji Google Marketing Next w maju 2017 roku. Jak podaje WordStream.com, dzięki algorytmom uczenia maszynowego Google może dużo lepiej przewidywać intencje i zamiary użytkowników, dzięki czemu reklamodawcy będą mogli trafić do nich ze swoją ofertą w kluczowych momentach ich życia oraz napędzać tym samym zainteresowanie swoją marką. Nowy typ targetowania umożliwi m.in. dotarcie do użytkowników, którzy są przed lub po przeprowadzce, ślubie lub ukończeniu szkoły. Warunkiem uzyskania danych jest to, by byli oni zalogowani na konto Google.

Komentarze

Paweł
Ciekawy artykuł :) polecam
Sklep SEO
W otoczeniu tekstu przydałyby się również zdjęcia, a artykuł byłby bardziej czytelniejszy ;) Mimo wszystko bardzo dobra dawka podstawowej wiedzy, stanowiąca podwaliny pod naukę AdWords :)
Marcin Marć
Interesuje mnie czy w wydarzeniach i zachowaniach konsumenckich Google dam nam możliwość targetowania po urodzinach. Wtedy istniała by możliwość wcześniejszego wrzucania reklam z ofertą wynajmu sali/lokalu/stolika czy też promocji z okazji urodzin w lokalach gastronomicznych i innych. Teoretycznie do tych danych Google ma dostęp przy rejestracji konta.
    Edyta Wsół
    Opcja byłaby rzeczywiście interesująca, ale obawiam się, że to już zbyt daleko idący w naruszanie prywatności sposób targetowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *